Monday, April 30, 2012

Tierra del Fuego a Patagonie (cesky)

Ushuaia (15.4.-18.4.)
Ushuaia byla super, až na tu zimu. Spali jsme v asi nejlepším hostelu, ve kterém jsem kdy byla, a jelikož jsme byli jediní hosté (sezóna trvá do Velikonoc), měli jsme ho první dvě noci celý pro sebe :) Ushuaia je malebný přístav a oficiálně nejjižnější město světa (ale jen oficiálně a hlavně pro turisty, kteří si v infocentru nadšeně razítkují své pasy, na důkaz, že tam byli ... taky jsme si :) Jinak je v Chile ještě jedno jižnější městečko, mnohem menší, ale je.) Berniemu to tam připomínalo sever Norska. Byli jsme na výletě lodí, společně s dalšími osmi turisty, kolem okolních ostrůvků, kde sídlí kolonie lachtanů, srandovní zvířata, velice hravá, když jsme kolem nich kroužili lodí, tak skákali ve vlnách jako pominutí. Na lodi jsme taky ochutnali čepované místní pivo Beagle, mňam. Druhý den jsme jeli do národního parku Tierra del Fuego. Autobus tam a vstupné byo opět velmi předražené. Prošli jsme jednu trasu, nejdřív kolem pobřeží (kde jsme viděli velrybu!:), pak kolem jezer až na úplný konec silnice, kde jsme se vyfotili u tabule, na které stálo Aljaška a nějakých 17.800 km, náš cíl! Jinak krajina nádherná, počasí taky a skoro žádní další turisti. Další den jsme jeli brzo ráno autobusem do Punta Arenas, kde byla snad ještě větší zima než v Ushuaii, navíc všude v ulicích plno bahna, jelikož tam měli nedávno povodně. V Punta Arenas jsme chtěli původně navštívit Alberta, kterého jsme před třemi lety poznali na poušti Atacama na severu Chile. Bohužel v den, kdy jsme dorazili musel Alberto na týden odjet na služební cestu... V hostelu byl kromě nás ještě jeden Španěl, Jorge, který se stejně jako my chystal na trek do Torres del Paine. Na druhý den dopoledne s ním šel Bernie koupit si pončo a rukavice na hory a odpoledne jsme jeli autobusem do Puerto Natales, odkud se vyráží do národního parku. Před odjezdem jsem se ještě rychle podívala na net na předpověď počasí, od druhého dne mělo být krásně (a taky že bylo :)

Torres del Paine (20.-24.4.)
Do Puerta Natales jsme dorazili společně s Jorgem v podvečer 19.4. Hned u autobusu si nás odchytla Melinda, postarší paní a majitelka hostelu, a zavezla společně s manželem autem do jejich superlevného hnízda. Superlevné byla jediná výhoda této díry, ve které jsme naštěstí měli strávit jen jednu noc, než jsme vyrazili na trek. Bohužel jsme se nepodívali, v jakém stavu se nachází kuchyně a šli nejdřív nakoupit na túru a taky na večeři, že si uvaříme špagety se zeleninou. Kdybychom se do kuchyně podívali, tak bychom si někam na jídlo zašli. Ale nakonec jsme zvládli v nějakém hrnci večeři uvařit, pak se rychle sbalit a ráno nás vyzvednul autobus o půl deváté a zavezl do národního parku. Po zaplacení opět vysokého vstupného do parku jsme se rozloučili s Jorgem, který měl v plánu stanovat. My jsme chtěli spát v refugios (velké horské chaty), protože se nám v té zimě, která byla hlavně v noci, stanovat moc nechtělo. První den jsme katamaránem dorazili k jezeru El Grey, hodili si věci do prvního refugia a spěchali k ledovci, který byl asi tři hodiny cesty. Potkali jsme Artyoma z Holandska, kterého jsme potkali v autobusu do Puerto Madryn. Byl šílený vítr, ale jinak krásně. Cesta k ledovci byla celá ohořelá, nejřív jsme si myslela, že toť dílo českého turisty, který si před pár lety v Torres del Paine vařil polívku na liháči mimo kemp a vypálil snad desetinu parku. Později jsme zjistili, že zhořelá plocha, kterou jsme procházeli my, je celkem čerstvá, z prosince. Procházeli jsme jí celý první a skoro půlku druhého dne. V refugiu byla strašná zima, prý kvůli toho požáru nefungovalo topení. Tak jsme v noci v našich letních spacácích celkem mrzli. Ráno jsme vyrazili za svítání, že si dáme snídani až po cestě. Nakonec jsme snídali až v poledne na vyhlídce v údolí Francé, nádhera. Na večer jsme došli do dalšího refugia, kde sice topili ve společné místnosti, ale v pokojích ne, tak nám byla v noci zima větší než den předtím. Zato večeře byla super, obří palačinky s mletým hovězím, sýrem a krémovou omáčkou, k tomu celou dobu fórky od jednoho Angličana typu Monty Python. Další den jsme měli akorát pětihodinový přesun k dalšímu refugiu. Topení na pokojích a deky, které jsme si tajně půjčili! :) Dorazili jsme už odpoledne, tak jsme do večeře hráli šachy a pili víno. Druhý den byl highlight celého treku: výstup k slavným Torres, úžasná cesta, výhled na torres a i jinak ta panoramata, počasí bylo opět bez chyby. Poslední den jsme šli po cestě k zastávce autobusu, kde jsme nechali batohy a ještě zaběhli k nedalekým vodopádům. Cestou jsme viděli plno kondorů, kteří nad náma kroužili tak nízko, že jsem měla strach, jestli nezaútočí...:) Odpoledne jsme dorazili autobusem zpátky do Puerto Natales, kde jsme opět hned narazili na Melindu, která nás zavezla k hostelu a po cestě nám ještě koupila lístky do El Calafate. Tak jsme ji nakonec při placení dali i trinkgeld (i když hostel byl fakt humus, nejvíc jsem měla strach v koupelně, že se mi plesnivý zvlněný strop zboří na hlavu.) Druhý den ráno jsme vyrazili autobusem do El Calafate.

El Calafate (25.4.)

Do El Calafate se jezdí kvůli nedalekému obřímu ledovci Perito Moreno. My jsme přijeli kolem druhé odpoledne a hned na aut. nádraží se nás ptá páreček z USA, jestli nechceme k ledovci ještě dnes, že když si vezmeme ve čtyřech taxíka, tak nás to vyjde levněji než oficiální bus. Oni už museli na druhý den jet dál a my jsme se nakonec rozhodli, že s nima k ledovci pojedem. V taxíku byla sranda, cesta trvala ca hod.a půl. Na ledovec jsme pak měli ca. tři hodiny času, což bohatě stačilo, abychom si ho prohlídli ze všech možnych vyhlídek. Celkem působivé, pěkná odpolední-večerní atmosféra, nikde už žádní turisti, semtam se z ledovce urval nějaký ten kus. Zpátky v El Calafate nás taxikář vyhodil před hostelem, kde jsme měli rezervaci, a kde jsme byli upgradováni do nejlepšího pokoje, to potěší, zvlášť po poslední noci u Melindy :) Holka na recepci byla velice akční, takže jsme při placení pokoje platili i za lístky na autobus dál do El Chaltén a z El Chaltén do Bariloche, které nám obstarala přes internet a telefon a taky nám zabookovala hostel v El Chaltén.

El Chaltén (26.-27.4.)
Do El Chaltén jsme dorazili před polednem. Cestou tam jsme neustále měli před sebou ty dvě místní slavné hory Cerro Torre a Fitz Roy, takže prvních třicet fotek Bernie vyfotil už v autobuse. První zastávka byla v informačním centru národního parku, kde jsme dostali super informace a s potěšením zjistili, že vstup do parku je tu zdarma. Ubytovali jsme se v hostelu a hned vyrazili na ca. sedmihodinovou túru k jedné laguně a vyhlídce na Cerro Torre. Počasí opět nádherné! U laguny jsme zas potkali Artyoma, na naší cestě už potřetí, a zjistili, že má lístek do autobusu do Bariloche, stejně jako my :) Druhý den bylo zas hezké počasí a my jsme vyrazili společně s jedním Peruáncem z hostelu k Fitz Roy. Absolutní highlight celé Patagonie! Jak úžasný trek k té hoře, tak hora samotná, u které jsme strávili asi dvě hodiny a koukali a vůbec se nám nechtělo zpátky. Potkali jsme tam pár lidí z hostelu, mimojiné jednoho týpka s typicky českou výslovností v angličtině, ze kterého se vyklubal František z Brna, který je na cestách už dva a půl roku! Tak jsme cestou zpět a pak i v hostelu kecali s ním a ještě jednou Indkou z Austrálie. Došli jsme až za tmy. Uvařili večeři, vypili víno, pak si uvařili maté a zabíjeli čas v hale hostelu až do půl čtvrté ráno, kdy jsme mohli konečně vyrazit na autobus do Bariloche. Máme za sebou první noc (v celkem děsném autobusu), a spoustu času konečně dopsat blog, protřídit fotky a trochu naplánovat další dny. Bernie kecá s Artyomem, který nakonec za chvíli vystupuje v jiném městě a do Bariloche chce dál pokračovat stopem. Jsem zvědavá, kde ho zase potkáme :) My máme dorazit do Barriloche zítra v ca. v sedm ráno.