Sunday, July 22, 2012

Merida – Palenque – San Cristobal – Oaxaca – Mexico City

Poslední týden v Mexiku byl hodně nabitý, s třemi nočními přesuny autobusem (z Meridy do Palenque, ze San Cristobalu do Oaxacy a z Oaxacy do Mexico City). V Meridě jsme narazili na Albana a Almandine z Paříže, kteří s náma bydleli v hostelu ve Valladolid. Tentokrát jsme je ale (bohužel pro nás...) potkali ne v hostelu ale na náměstí. Na druhý den jsme se společně vydali k ruinám v Uxmalu. Nádhera, a navíc jen asi s pětiprocentím podílem turistů ve srovnání s Chichén Itzá. Zpátky v Meridě jsme si ještě společně zašli na jídlo a pak už se naše cesty definitivně rozešly. Oni zůstali ještě jeden den v Meridě a my jsme večer nasedli do autobusu do Palenque. V Palenque jsme dorazili kolem sedmi ráno. Hned nám několik „chekrů“ nabídlo zájezd k ruinám a pak stejným busem rovnou do San Christobalu, s dvěma zastávkama u dvou vodopádů. Dlouho jsme rozmýšleli (protože jsme se ten den odpoledne chtěli přesunout do San Cristobalu), ale nakonec jsme se rozhodli navštívit ruiny individuálně a do SC vzít veřejný autobus. A hned jsme měli z našeho rozhodnutí radost, celý den pohoda a žádné nervy s průvodcem :)
V ruinách jsme to prolezli od A a Bernie až do Z (já jsem některé chrámy již vynechávala a odpočívala ve stínu čtením knížky...:). Na závěr jsme byli v muzeu, kde mají úžasné mayjské sochy a sošky, masky a sloupy s hyeroglyfy a jeden obrovský kamenný sarkofág, super zdobený rytinami. Zpátky ve městě jsme si dali rychlý oběd a nasedli do autobusu do San Cristobalu. V autobuse hned za náma seděla skupinka čtyř lidí z Prahy. Ale prý to včera přehnali s tequilou, tak s nima nebyla moc řeč. V San Cristobalu jsme se ubytovali v poklidném hostelu a zašli si na super zdravé organické Quesadillas (tortily různě plněné). Pak jsme si dali na terase v hostelu pivo a šli spát. Ráno jsme si zašli na trh pro snídani: pět malých avokád (ta chuť!!!), limety, bílý chleba a dvě žlutá manga (mmm!!!), v hostelu na terase jsme to všechno snědli :) Pak jsme si šli prohlídnout město a taky jsme byli v muzeu mayjské medicíny, kde jsem si mimo jiné koupila šampón (a od té doby mám mastnou hlavu stejně jako místní indiánky :)) Večer jsme jeli nočním autobusem dál do Oaxacy, kam jsme dorazili brzo ráno a chvíli nám trvalo, než jsme našli nějaký hostel. Nakonec jsme našli jeden fajný a šli do města. Večer jsme celkem náhodou narazili na živou hudbu v jednom lokále na náměstí, navíc měli točené pivo, ale to hlavní: hrálo se na marimbu! (plus bicí a bas kytara). Čtyři týpci u marimby, většinou se dvěma paličkami v jedné ruce a to co předváděli... doslova nám spadla čelist.
Další den jsme jeli autobusem za město k místním slavným ruinám (ale za boha si nemůžu vzpomenout na jméno, prostě už těch ruin bylo trošku moc... :). Zpátky ve městě jsme si dali oběd (Bernie si dal kuře s ostrou intenzivní čokoládovou omáčkou – viz foto) a pak už jsme jen zevlovali v hostelu a čekali na noční autobus do Mexico City.
Druhý den ráno jsme tedy dorazili do Mexico City, hodili batohy do hostelu, kde nám dokonce dali snídani, a pak jsme vyrazili k muzeu, resp. Rodného domu Fridy Kahlo, nejdřív metrem (které je mimojiné snad nejlevnější na světě, stojí jen 3 pesa, ca. ...Kč), pak pěšky a jelikož pršelo, tak jsme si koupili deštník. V muzeu se nám moc líbilo, až na fakt, že většina obrazů slavné malířky je vystavena někde jinde). Odpoledne jsme byli celkem unavení, tak jsme nic nepodnikali (navíc stejně furt lilo). Druhý den jsme jeli k slavnému Teotihuacán, veřejnou dopravou. Dorazili jsme kolem půl jedenácté a bohužel zjistili, že památka je doslova zatopena davy turistů (co jsme chtěli v neděli, kdy Mexičané mají vstup zdarma...). Abychom se dostali na chrám slunce, tak jsme museli skoro hodinu stát ve frontě. Ruiny samotné ale super! Večer jsme si pak zašli na poslední mexickou večeři a dvě korony s limetou... ráno na druhý den jsme už měli let do Los Angeles.
Tak to bylo Mexiko a střední Amerika... a taky ta jižní, protože ta severní, ve které jsme teď je úplně ale úúúplně jiná. Doufali jsme v minimální kulturní šok, ale dostavil se a zabylo smutno po jihu a latině... ale dost naříkání, cesta pokračuje dál, a to ve znamení národních parků na jihozápadě USA, kde krajina je naprosto totálně dechberoucí! Ale o tom až příště, notebooku došla šťáva.