Wednesday, July 11, 2012

Copán – Tikal - Belize - Tulum - Valladolid

Z Guate City jsme jeli autobusem do Copánu, naše první zastávka u mayských chrámů. Ubytovali jsme se v hostelu a hodinu jsme strávili na terase pozorováním bouřky. Pak jsme se vydali na náměstí a do kostela a pak na pivo a na večeři :) Druhý den jsme vyrazili k ruinám. Celkem působivé, až na to, že polovina zachovalých fasád, soch a celých částí chrámů byla přemístěna z areálu pod střechu do muzea, což jsme odsoudili jako barbarství. Bernie zavzpomínal na dobu, kdy mu bylo šest let a strávil s rodiči v Copánu celý měsíc (prováděli tu měření celého areálu). Po Copánu následovala návštěva dalšího mayského centra zpátky v Guatemale a sice slavný Tikal. Celý následující den jsme strávili v různých autobusech, abychom se k Tikalu dopravili. Cesta v posledním autobusu byla náročná, protože jsme museli stát (v tom vedru... Bernie tři hodiny, mě asi po hodině pustil jeden pán sednout). Dal se s náma do řeči jeden Jamajčan, který stál vedle Bernieho a vyprávěl nám ujeté historky všeho druhu, tak cesta aspoň rychleji utíkala. Pak z něho vylezlo, že jede z El Salvadoru k hranicím Mexika s USA. Nakonec Berniemu týpek, který pak seděl vedle něho, začal vykládat, že celá zadní část autobusu je plná lidí, kteří jedou z El Salvadoru do Mexika k hranicím s Texasem, které se pak na vlastní triko budou snažit překročit. Jeho prací je, aby se k těm hranicím dostali (za což mu hodně dobře zaplatili) protože on má konexe na hranicích v Hondurasu, Guatemale a v Mexiku a taky mezi policisty, kteří, když kontrolují pasažéry, pak přesně vědí, která sedadla kontrolovat nemají. Ale přechod těch hranic už je pak na vlastní pěst, on nechce mít na starosti, když tam někoho zastřelí, což se stává často.... no prostě opět šílená story...
Tikal je přímo uprostřed džungle, celkem velký areál s mnoha chrámy typu strmých pyramid, na které se dříve dalo vylézt (ale poté, co se sem tam turisti zřítili dolů, jich je většina z bezpečnostních důvodů uzavřených). Takže jsme vylezli akorát na chrám č. 4, na který jsme museli vystát frontu na schodech. Ale jinak super! Po Tikalu naše cesta směřovala na ostrov Caye Caulker ve státě Belize. Hned na hranicích s Belize nám došlo: aha úřední řeč je tu angličtina (Creole English typu „wats ap man“ :) Z hlavního města, kam jsme dorazili autobusem, jsme se lodí dopravili na ostrov, kde jsme chtěli strávit několik dní zevlováním na pláži a potápěním se. Hned první den jsme ovšem zjistili, že na ostrově nejsou žádné pláže a poté, co jsem si v „místě vyhrazeném pro plavání“ o nějaký betonový kus ve vodě poškrábala chodidla a ruce, jsme se rozhodli zevlování přesunout na jindy. Potápění, resp. Šnorchlování bylo ale super! Tři hodiny v teplém Karibiku mezi korály s nádhernýma rybama a nakonec i s platýzi a se žraloky! :) Žraloci to byli ovšem samozřejmě úplně neškodní, nechali se lechtat po břiše a chytat za ploutve :) Akorát z toho nemáme žádné fotky, tak nám to musíte věřit :) Dalším zážitkem byly obrovské grilované humry, které jsme si dopřáli hned první večer. Měli jsme štěstí, na ostrově zrovna končily „Humří slavnosti“ a stánkaři se zbavovali posledních kousků za výhodnou cenu. Byly dobré! :)
Z Caye Caulker jsme pak na třetí den ráno vyrazili za šílené bouřky lodí do Chetumalu v Mexiku, odkaď jsme hned jeli dál do Tulumu. Tam jsme v jednom hostelu neodolali pokoji s klimatizací a první večer jsme se hlavně chladili :) Druhý den jsme navštívili ruiny, které jsou mnohem menší než ty v Tikalu nebo Copánu, zato přímo na pobřeží, což je celkem působivé. Na druhou stranu jsou bohužel přeplněné davy turistů. Po prohlídce jsme šli zevlovat na jednu z mnoha úžasných idylických pláží s bílým pískem a palmama s kokosy. Museli jsme ovšem konstatovat, že voda Karibiku je sice průzračná a krásně kýčovitě tyrkysová ale taky teplá jako ch..... a v tom vedru … takže jsme opět zrušili plán zevlingu u Karibiku a na druhý den se vydali dál do Valladolidu, města v blízkosti slavného „novodobého divu světa“ Chichén Itzá.
Ve Valladolidu jsme natrefili na ten nejúžasnější hostel na světě a na lidi, se kterýma se pak těžce loučilo... no prostě super! :) Byli jsme navštívit produkci čokolády na mayský způsob, ruiny v Ek Balam a slavné Chichén Itzá a několik Canotes, s úžasně osvěžující a průzračnou vodou (něco jako zatopené jeskyně). Fotky snad budou brzy následovat, zatím hoj! :)