Wednesday, May 30, 2012

Bolívie_část II (Potosí – Sucre – La Paz – Copacabana)

Potosí
Potosí bylo kdysi hlavní město Bolívie, asi kvůli místním stříbrným dolům v hoře Cerro Rico. Podle našeho průvodce je to taky nejvýše položené město na světě (až 4200 m.n.m.) … každopádně vysoko to je :) Návštěva stříbrných dolů byl fakt masakr :) V hostelu jsme dostali extra velkou snídani, bylo nám řečeno najíst se co nejvíce, budeme prý potřebovat hodně energie. Po snídani nás vyzvednul autobus a jeli jsme nejdřív na místo, kde jsme dostali výstroj: špinavé kalhoty, bundu a helmu se svítilnou. Pod kalhoty a bundu jsme na sobě měli mít nejlépe žádné oblečení, jelikož v dolech je teplota kolem 40ti stupňů. Pak jsme jeli autobusem dál, nejdřív na hornický trh, kde jsme pro horníky, které jsme v dolech měli navštívit, nakoupili dárky: dynamit a rozbušku (jedno z mála míst na zemi, kde se dá legálně koupit dynamit, a to za pár šupů), listy coca (ty jsme si koupili i pro sebe, žvýkání je dobré snad na všechno, a na fyzicky i psychicky náročné situace ve vysoko položených dolech zejména :), dále vodu a džus. Pak už jsme jeli k Cerro Rico, kde jsme nejdřív navštívili místo, kde se vytěžený kov zpracovává na export, a pak už jsme se vydali do samotných dolů, nejdřív po nohou, pak shrbení (párkrát jsme museli uhýbat vagónům s vytěženým kamením), chodby byly čím dál užší a nižší, takže dále jsme lezli po kolenou, vzduch byl čím dál tím horší, takový jedovatý, k tomu všude šíleně prachu a taky začalo být neskutečné vedro... nic pro lidi trpící klaustrofobií. První zastávka a první připomenutí, že kdo cítí, že mu není dobře, tak se může kdykoliv vrátit. Další zastávka byla u jakéhosi maskota horníků, kde nám náš průvodce vykládal o historii dolů. Ta je dost nešťastná, hlavně od doby, kdy Potosí dobyli Španělé. Nechali původní obyvatelstvo společně s otroky z Afriky pracovat v dolech údajně i několik měsíců v kuse, s minimálním přísunem jídla a pouze s dostatečným přísunem coca listů, které jim měly pomáhat zvládat extrémní robotu. Údajně za španělské kolonizace v dolech zemřelo kolem devíti miliónů lidí... proto se jí taky přezdívá hora, která požírá lidi. Vytěžené stříbro hned putovalo do Evropy. Dnes v dolech horníci pracují sami za sebe (rubat může jít kdokoliv, těm nejmladším je kolem čtrnácti let) a celkem dobře si vydělají. Z extrémně zaprášeného vzduchu ale často předčasně umírají na plicní nemoci. Navíc nikdo netuší, kolik kovu v hoře ještě je a jestli se jednou celá nezbortí do sebe... Náš průvodce dovyprávěl a ukázal nám cestu dál – úzká díra ve zdi srtmě dolů ... z té představy se mi udělalo ještě víc mdlo než mi už bylo (hlavně z toho vzduchu), jedna holka se zrovna chtěla vrátit, tak jsem se k ní přidala, měla jsem dost :) Ostatní se prodrali dolů až do čtvrtého patra, kde pomohli horníkům vytesat díru pro dynamit, težit nebo táhnout naložené vozíky. Místama se museli plazit po břiše úzkýma šachtama, nahoru a dolů... ti teda vypadali, když vylezli ven :) Každopádně zážitek na celý život! :)
Jinak Potosí má celkem pěkné centrum, pár koloniálních budov a kostelů (v jednom jsme natrefili na úžasného průvodce, který nám (byl s náma ještě Haslo z Maďarska) asi hodinu před zavíraci dobou začal vyprávět o historii nejen toho kostela, až do setmění, vše ve španělštině, a my jsme mu normálně fakt všechno rozuměli, navíc se mu podařilo vzbudit v nás dojem, že se v historii a náboženství trochu vyznáme, tak byl super :) Pouštěl nás pak zadním vchodem ven, kostel už byl dávno zavřený.

Sucre a La Paz
Z Potosí do Surce je to ca. tři hodiny autobusem. Studenti, zrovna když jsme se blížili městu, zablokovali cestu, takže jsme dali batohy na záda a došli k prvnímu městskému autobusu, který nás zavezl do centra. V Sucre jsme byli navštívit muzeum dinosaurů, které se nachází bezprostředně vedle místní cementárny. To proto, že ca. před patnácti lety tam dělníci objevili plno dinosauřích stop ve stěně hory, kterou odbourávají. Bylo to celkem zajímavé. Město samotné je taky hezké, koloniální centrum s typicky bílými budovami. Na druhý den jsme měli lístky na noční autobus do La Paz. Předtím jsme si ještě rychle dali smažené kuře na večeři. V autobuse jsme měli místa hned vedle záchodu, který sice nefungoval, ale i tak na něj chodili lidi. Za námi byly navíc pytle s odpadkama, které taky dost smrděly. K tomu jel řidič tak, že nám bylo celou dobu jako na horské dráze... v kombinaci s tím kuřetem před jízdou (které zřejmě nebylo nejčerstvější) jsme měli dost. Ráno jsme dorazili do La Paz, nechali se zavézt taxíkem do hotelu a celí zničení jsme zalehli. Kolem poledne jsme si akorát šli koupit vodu, suchary a banány, nechali si uvařit vodu na čaj z coca listů a pak jsme opět zalehli. Večer nám bylo pořád blbě. Druhý den taky. Odpoledne už to pak bylo trochu lepší, tak jsme se šli projít po městě. Další den jsme se taky spíš jen procházeli. Den nato nám už bylo celkem dobře, tak jsme se jeli podívat na chrám Tiwanaku. Původně jsme měli v La Paz velké plány: mountain biking na přezdívané „death road“ nedaleko La Paz (úzká silnice podél jedné hory s převýšením kolem 3500 m, dnes už na ní jezdí právě převážně jen turisti na horských kolech), nebo taky Huayana Potosí – 6090m, poměrně jednoduše zvládnutelná šestitisícovka. Nakonec to ale byly hlavne ty procházky po městě a večerní telka na pokoji... :) Jinak se nám v La Paz ale líbilo. Je to nejvýše položené hlavní město na světě (ca kolem 3500 m.n.m.) zasazené do obrovského kotle obklopeným horama. Bydleli jsme hned vedle tzv. čarodějnického trhu, kde babky prodávali kromě všelijakých bylin taky usušená lamí ještě nenarozená mláďata. Mimo jiné jsme navštívili i muzeum coca rostliny, velice poučné

Copacabana
Z Lapaz jsme jeli do Copacabany (město u jezera Titicaca), odkud jsme si pak zajeli na ostrov měsíce (s inckým chrámem) a na ostrov slunce (rovněž s inckým chrámem a taky moc pěknou stezkou přes celý ostrov od jihu na sever). Na Ostrově slunce jsme strávili noc, dali si pstruha, a na druhý den dopluli lodí zpátky do Copacabany, odkud jsme kolem poledne vyrazili autobusem směrem k hranicím s Peru. Tak to byla Bolívie... snad se sem někdy ještě vrátíme! :)