Thursday, June 21, 2012

Lima – Huanchaco – Máncora – Quito – Popayan

Lima – Huanchaco – Máncora – Quito – Popayán
Lima je obrovské město s cirka devíti miliony obyvateli. Spali jsme v hostelu se sympaticky ukecanou paní/slečnou domácí v jedné z lepších čtvrtí města. Zvládli jsme prohlídku historického centra, pár návštěv muzeí (Bernie jich dal víc, já jsem mezitím v hostelu mimojiné skypovala s mamkou :), taky jsme byli v parku s fontánama, kde nás však více nadchla výstava fotografíí Machu Picchu z doby, kdy byla „objevena“ (1911?). Večer jsme se sešli s Arturem, se kterým jsme byli v Patagonii u Fitz Roy. Vzal nás do jedné vyhlášené restaurace (Lima je vůbec kulinářské středisko), stálo to za to, hlavně ty dezerty :)
Z Limy jsme jeli do Huanchaca, malého města u vetšího Trujillo, které je mimo jiné vyhlášeným surfařským místem. My jsme se sem ale jeli podívat na dvě ruiny: Chan Chan a Huaco de la Luna y Sol – obojí stály za to, staré kultury z dob před inky, navíc cesta k Huacas byla taky super: v minibusu veřejné dopravy (resp. dodávce se sedadly) pro 15 lidí nás jelo asi třicet :) V Huanchaco jsme byli v hostelu, který nám doporučil Arturo: superlevný s lokálem, který je strategickým místem pro večerní posezení u koktejlu (v akci stály jen něco kolem eura). Potkali jsme tam Ralpha a Chrise z Kalifornie, dva bratři, kteří byli v Huanchacu právě kvůli vyhlášeným „nekonečným“ vlnám. Z Huanchaca jsme to brali přes Trujillo, kde jsme se ještě narychlo sešli s Arturovou sestrou a její kamarádkou, večer předtím než jsme nastoupili do nočního autobusu do Máncory. Cesta se společností Cruz del Sur byla luxus, pohodlná sedadla, deky, ráno snídaně...
V Máncoře jsme měli jedinný program, který jsem vymyslela já, a Bernie byl nakonec taky pro: RELAX! :) Ubytovali jsme se v poklidném hostelu pár minut od pláže, kde kromě námi byly obsazené pouze dva další bungalovy (jinak je v Máncoře spíš co hostel to párty 24 hod denně, ale my chtěli fakt zrelaxovat). Zůstali jsme necelé tři dny a nedělali vůbec nic kromě polehávání na pláži, koupání, Bernie surfoval, večer dobré jídlo, pak pivo v hostelu... prostě pohoda :)
Z Máncory nás čekala velmi náročná cesta nočním autobusem až do Quita. To jsme ale předem netušili, takže jsme si v klidu koupili lístky a ve tři odpoledne nasedli nejdřív do celkem pohodlného autobusu ke hranicím s Ekvádorem, kde jsme podle slov naší „organizátorky“ měli přestoupit do mnohem pohodlnějšího autobusu dál do Quita (když jsme si lístky kupovali, tak nám bylo řečeno, že autobus má „semi-cama“ - celkem pohodlná sedadla). Zmizela včas, abych si mohli stěžovat, klasika. Autobus byl starý dodělaný křáp, navíc jsme měli místa hned vepředu, takže kolem nás celou cestu neustále nastupovali a vystupovali lidé, takže jsme si museli dávat bacha na batohy a moc jsme se teda nevyspali. Ok, jsou horší věci :)
V Quitu jsme se ubytovali v hostelu doporučovaném naším průvodcem na prvním místě. To znamená, že nebyl nejlevnější, jak jsme později zjistili, tak byl vlastně celkem drahý (v cenách nabyla započtena 12ti procentní daň). Ale měli moc fajn terasu s výhledem na centrum, kde se večer sešlo plno lidí u ohně. Ve městě jsme navštívili psycho kostel: basilika postavená v neogotickém stylu, ovšem při bližším zkoumání z větší části z železobetonu, na jehož dvě věže (a že byly fakt vysoké) se dalo vylézt po železných žebřících. Poté jsme navštívili ještě další čtyři kostely, v historickém centru jich je požehnaně. Druhý den jsme vyjeli lanovkou na vyhlídku, pak jsme byli u rovníku, kde jsme se na několika atrakcích pro turisty mohli přesvědčit, že se opravdu na rovníku nacházíme, celkem zábava. Večer pohoda na terase hostelu. Další den jsme byli nejdřív v muzeu prekolumbiánské kultury a pak v dalším, slavného ekvádorského malíře Oswalda Guayasamína (?), z jehož psycho obrazů a taky architektury jsme byli nadšení. Večer jsme si dali místní specialitu: morče! Ale musím říct, že mě to moc nenadchlo, maso takové nijaké, podobné kuřeti, a není ho moc... :)) Další den jsme se autobusem vypravili již ke hranicím s Kolumbií. Cesta trvala asi šest hodin, během posledních dvou jsem počítala každou minutu. Nastoupili totiž tři mladíci společně s jedním starším týpkem a ačkoliv jim prodejce lístků ukázal na volná místa k sezení vzadu v autobusu, oni se rozestoupili po cel délce chodbičky a začli ohlížet všechny cestující, kdo má jaké zavazadlo pod nohama nebo nad sebou, co na sobě... ufff, to v nás fakt celkem hrklo. Ale dobře to dopadlo, autobus zastavil v nějakém městě, kde vystupovalo plno lidí a ti týpci si pak nakonec sedli dozadu a byl klid. Takže jsme si oddechli a vydali se k hraničnímu přechodu, pak taxíkem do nejbližšího města – Ipiales, kde jsme na aut. Nádraží nechali batohy a jeli navštívit jeden slavný kostel. Pak jsme jeli hned dál, autobusem do Pasta, kde jsme přenocovali v jednom fajném hostelu, resp. s fajn domácím, který nám na snídani udělal úžasné palačinky s hromadou všelijakého ovoce.
Následovala cesta do Popayán, celkem malebného městečka, kde jsme si za jedno odpoledne prohlídli centrum a na druhý den už zas jeli dál navštívit slavné hrobky v Tierra Dentro. Spíme ve vesnici San André v hostelu s tou nejmilejší paní domácí, která je zároveň úžasnou kuchařkou (domácí marmelády, zmrzliny, šťávy a ty večeře!). Dneska jsme celý den putovali okolím nahoru a dolů a navštěvovali ty slavné hrobky. Celkem super výlet, až na to vedro. Jinak je tu zrovna nějaký křesťanský svátek, takže jsme teď odpoledne po cestě potkali dva v příkopě spijící a několik sotva se potácejících, kteří to očividně přehnali s oslavou :)